Sobota, 28 prosince

Radnice mají Iinformovat, ne vydávat časopisy

Obecní tiskoviny mnohých radnic si za polistopadovou éru vysloužily nelichotivé označení „hlásné trouby radnic“. Jejich vydavatelé často neodolají svůdnému vábení vytrubovat za peníze obyvatel obce své politické názory prostřednictvím drahých a obsahově odtažitých magazínů, majících přitom v názvu označení Zpravodaj. Jak by správně měla vypadat profesionální komunikace radnic s občany v 21. století?

Ptáme se: mediálního teoretika a odborníka, profesora PhDr. Jana Jiráka, Ph.D., vedoucího Katedry mediálních studií Metropolitní univerzity v Praze, přednášejícího dále na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy,
v letech 1997-2000 předsedy Rady České televize.

„Potřebu a způsob komunikace na lokální úrovni mnohé radnice nechápou. Jak se proměňuje politika ve stále agresívnější soupeření mezi stranami, a to i na radnicích, jako by radniční koalice, tedy vydavatelé ze zákona, zapomínaly dávat prostor opačným názorům. Ani úprava tiskového zákona v § 4a tomu výrazně nepomohla. Občané od radnic očekávají novinky v obci, servisní informace o nabízených službách v infrastruktuře obce, nabídku sportu, kultury a společenských aktivit, úřední hodiny služeb, informace z úřední desky atp. Místo toho se radnice snaží napodobovat velké vydavatelské domy, usilují o něco jako časopis životního stylu (a to i včetně inzerce, která pak schází soukromým vydavatelům). Radnice touto rozmařilostí utrácejí daňové prostředky obyvatel obce za poměrně drahou polygrafickou výrobu a distribuci. Nerespektují přitom skutečnost, že i senioři dnes již běžně vládnou moderními komunikačními prostředky – a stav nouze vyvolaný koronavirovou pandemii tuto počítačovou gramotnost skokově zvýšil. Podstatou komunální informovanosti směrem k občanům v 21. století by měl být kvalitní zpravodajský informační servis, šířený mezi občany obce takřka nepřetržitě a v reálném čase moderními komunikačními technologiemi, ne v papírové formě, mnoha­stránkovém rozsahu a v měsíční periodicitě.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *