UHŘÍNĚVESKÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLY UČÍ FINANČNÍ GRAMOTNOSTI
Bída naučila Dalibora ze Smetanovy opery hrát na housle, současná mizerie z covidové, energetické a cenové krize učí nás všechny, jak vystačit s rodinnými financemi. Rodiče žáků uhříněveských Základních škol U Obory a Bratří Jandusů mají ale výhodu. Jejich děti mají totiž do výuky dlouhodobě zařazeny základy finanční gramotnosti a navíc jsou do ní ještě zváni odborníci z praxe. Jak to probíhá? To vysvětluje v textu pro náš list lektor finanční gramotnosti Martin Macura.
Jde hlavně o to, „aby žáci získali informace nejen od učitelů, ale přímo i od odborníků z oblasti financí,“ říká o konceptu výuky finanční gramotnosti Mgr. Ivana Vodičková, ředitelka ZŠ U Obory. Tak se žákům dostává komplexních informací a znalostí, které jim pak společně s rodiči umožňují porozumět lépe rodinným financím a tomu jak s nimi správně nakládat zejména v této složité době.
Naše konzultační firma se věnuje zvyšování finanční gramotnosti dlouhodobě a zaměřujeme se zejména na mladé lidi, včetně výuky na základních školách. Žákům se snažíme s ohledem na jejich věk tuto poměrně náročnou tematiku zprostředkovávat zábavnou formou, aby uměli zacházet s kapesným od rodičů, brigádními odměnami a aby alespoň zpozorněli, když se na nás téměř denně hrnou otázky inflace a finanční krize ze všech sdělovacích prostředků.
MÁ DÁTI – DAL
Obdobně jako v účetnictví se snažíme žákům něco dát a očekáváme, že ti za to získají odpovídající znalosti a poradí rodičům. Seznamujeme je s obecnými otázkami fungování finančních institucí, zejména bank, s formami platebního styku, bankovních účtů a typem platebních karet, včetně možností zhodnocování finančních prostředků. Žáci vzhledem ke zvládání počítačových dovedností mají zájem o internetové bankovnictví s důrazem na bezpečnost a pojištění vkladů. Stranou nezůstávají ani principy daně z příjmů, otázky hypoték, úvěrů, leasingu a také exekucí, o kterých se hodně hovoří, ale málokdo zná pravidla jejich fungování. Věnujeme se tedy tématům, která žáci využijí v diskusích s rodiči či v pozdější pracovní kariéře. Závěrem přednáškového cyklu se speciálně věnujeme základním principům rodinných a osobních rozpočtů. Pro žáky devátých tříd nabízíme ještě bonusový seminář personalistiky, aby věděli, než půjdou na první brigády, jaké smlouvy se podepisují a co mají obsahovat, což bohužel nezná ani většina dospělých. Paní Vodičková vedle kurzu personalistiky navíc ještě hodnotí velmi kladně také blok pracovního práva a oblasti smluv na brigády pro žáky devátého ročníku. Během výuky klademe důraz na praktické příklady z reálného fungování finančních trhů, momentálně na objasňování inflace a jejího vlivu na hospodaření rodin.
UČENÍ (FINANČNÍ GRAMOTNOSTI) NENÍ PRO ŽÁKY MUČENÍ
Pokud žáci potřebují poradit i v pozdějších letech, mohou využívat následné bezplatné mailové či osobní konzultace. Máme totiž zkušenost, že se nám děti ozývají i po několika letech, což osobně pokládáme za nejlepší zpětnou vazbu.
Zdálo by se, že žáci ještě nedisponují finančními prostředky a nemají o finanční gramotnost zájem. Opak je pravdou, jak potvrzuje zástupkyně ředitele Základní školy Bratří Jandusů Mgr. Jitka Rothová. „Děti dostávají kapesné, chodí na placené brigády, řada z nich má zřízen bankovní účet. Žáci mají proto o semináře zájem, s lektorem spolupracují, pokládají otázky, sdělují své zkušenosti. Semináře jsou ale přínosné nejen pro děti, ale i pro učitele. Vysoce je hodnocen profesionální přístup, skvělá příprava a přívětivé podání lektora. Často se stává, že se zdaleka nestihnou vyčerpat všechna témata, a proto využíváme ochoty lektora dokončit výklad v jeho volnu.“ A téměř pravidelně kladou dotazy i přítomní učitelé. „Nejlepší zpětnou vazbu máme od deváťáků, kteří se chystají na brigády, takže dobře vědí a jsou připraveni, na co si dát pozor,“ dodává paní Jitka Rothová. Jsme rádi, že obdobně oceňuje přínos a zkušenosti z výuky finanční gramotnosti i paní Ivana Vodičková. Obě pak vítají pozornost základnímu vzdělávání v Uhříněvsi městskou částí Praha 22, včetně finanční podpory.
JAK NA FINANČNÍ ŠMEJDY
Žáci mají ze sdělovacích prostředků velmi často informace o různých finančních podvodech, lákání peněz z lidí formou „letadlo“, klamání s cenami energie, a ptají se, jak se těmto praktikám tzv. šmejdů bránit. My často před dohodou se školou či jiným zájemcem o struktuře semináře dostáváme základní otázku, co si od výuky finanční gramotnosti při složitosti tématu slibujeme? Na obě otázky máme zjednodušující a pragmatickou odpověď: Pokud tyto semináře a informace pomohou alespoň pár dětem či rodinám před finančním karambolem typu ztráta peněz, dluhová past, exekuce, nedodržení smluv na brigády či před lákadlem šmejdů, tak má výuka smysl. Proto se snažíme semináře maximálně zaměřit na praxi, objektivitu poskytovaných informací a srozumitelnou prezentaci, což jsou hlavní kritéria i pro výběr lektorského sboru. V žádném případě ale nesmí být lektorská činnost propagací a marketingovou nabídkou finanční instituce. Zakládáme si na tom, že jsme nezávislá společnost a nejsme spojeni s žádnou finanční institucí, jejíž produkty bychom nabízeli.
Martin Macura, lektor